Vackra morgon..

Precis vaknat upp i vackra Ljunghusen och nu ligger jag i min säng och myser med Gucci. Mamma har hämtat Louis och varit ute med Gucci. Lyxigt att slippa gå upp för att gå ut med hundarna. Mamma hade gjort så fin i mitt rum när jag kom hem. Hon hade köpt en jätte fin bukett blommor och så hade hon gett mig en liten gran med belysning. Jätte fint!
Tack mamma! ÄLSKAR DIG!

Jag har anmält Gucci till en kurs som startar i januari. Det är Rallylydnad och det ska bli så kul att se hur det går för honom. Han är jätte duktig på att lära sig saker och det är bra om vi får lite tid för oss själva. Louis ska gå valpkurs men det får bli när blir lite varmare så han får nog gå nybörjarkurs istället med lite äldre hundar.

Många frågar varför jag som instruktör går kurser med mina hundar? Mycket av träningen hade jag självklart kunnat göra själv hemma men det man behöver tär räningen med andra hundar.
Jag vill att mina hundar ska acceptera andra hundar utan att bry sig om dem. Detta beteende får hundar genom att i tidig ålder få träffa andra utan att leka med dem.
Så jag går hundkurs för att få den sociala hunden som jag vill ha och störningar som man inte kan göra själv. Dessutom får jag ofta höra att mina hundar är så väluppfostrade, glada och lugna och självklart hade jag inte tränat Gucci så mycke om han inte gillat det. Det är dessutom väldigt kul att han bra uppfosrtan på en liten hund för många anser att "den där lilla går väl inte att lära något". Små hundar bara skäller och uppför sig som dem vill. Då blir man lite extra stolt när folk ser att man visst kan tävla med en lite hund, både i utställning och lydnad. Gucci ylar i bilen när han förstår att vi är utanför brukshundklubben, tror det är bra tecken på att han ÄLSKAR det. Så, alla borde gå kurs. ALLA! Det borde vara lag på det. Tänk så mycket enklare det vore om alla gick Valp och Allmänlydnad. Då hade dagens hundar sett mycket annorlunda ut och man hade fått se mycket lyckligare hundar.
Nä, nu ska jag gå ner och äta frukost med våra fem väluppfostrade lyckliga hundar!



Älskar denna bilden på Gucci, han är så fin här och man ser verkligen hur han njuter av det.

Kommentarer
Postat av: pavlyuchenko

kom hem nu! saknar dig =)

2008-12-22 @ 14:18:55
Postat av: Maria

Okej, så roligt :). Javisst är det bra träning även om de bara sitter innanför jackan. Jag brukade ha Disse där också när han var mindre. Har honom fortfarande innanför tröjan ibland, fast det är för att han själv vill det. Han brukar visa när han vill ligga där.



Det är olika hur långa rundor jag brukar gå med mina hundar. Ibland går jag 30 min, ibland en timme, ibland kortare och ibland längre. När Lime är med brukar jag inte gå för långt, eftersom han bara är 6 månader.



Ja, det har gått bra med Pinglan :). Jag tror och hoppas att det blir fina små valpar. Ja det kan vara väldigt svårt att inse sina begränsningar... Det är nog något av det svåraste som finns.. hehe. Fast om man känner att man har tid, lust och råd så kan man ju ha många hundar tycker jag.



Nä jag ska inte till Göteborg.

Vad tycker dina hundar om att åka bil???



Ha nu en riktigt GOD JUL!!!!!!!!!! :)



Kramar från oss

2008-12-22 @ 20:36:41
URL: http://chihuahuaworld.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0