Usch för dåliga bett...

Det gick inte direkt som jag ville i Danmark. Gucci blev 3a i sin klass. Myra vann sin men fick inget ck? What? Har typ aldrig hänt innan..  Men men... bara till att glömma och gå vidare.

Det var en Italiensk domare. Han gillar vi inte!! Han tog fram hundar som jag vet inte har mycket rätt i munnen. Jag förstår inte det, en ras som har så mycket problem med bettet som chihuahuorna. Då väljer vissa domare att plocka fram hundar med dåligt bett, ge dem meriter och sedan avlar folk på dessa hundar. Jag menar inte att dessa hundar har ett litet överbett eller så utan de saknar de flesta tänder och de tänder de har är ungefär som man slängt in dem i munnen.

Kanske lätt för mig att ha åsikt om detta som ställer två hundar med perfekta bett (vilket är ovanlig hos denna ras). Får ofta mycket beröm för det, men jag tycker det är fel att avla vidare på hundar som har dåligt bett. Borde det inte vara tvärt om?

Om en tex. en softy hade haft sådana bett som "tydlien" är okej i chi världen hade den hunden åkt ut med 2or och 3or. Men i chihuahua världen är detta okej för att rasen har problem med bettet. Då tycker jag att man tvärt om borde foccusera på att ta fram hundar med bra bett. Men,, det är ju bara min åsikt...

Imorgon åker vi till Sthlm.. Ska bla till world dog show, ska bli jätte kul. Nina ska ställa Moca både fre, lör och söndag. Ska bli kul. Gucci är hos mamma och pappa så jag blir hund lös. Fick förresten papperna till Tvååker idag, 31st. Skönt!


Lilla Puma, en springer tik jag ska ha ett tag för att träna.
Både till utställning och lydnad.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0